Ny hjemmeside? Faldgruber og gode råd

Står du i den situation at skulle have en nye hjemmeside, så kan det virke forvirrende med alle de forskellige muligheder. Hvis du lige har fået et CVR nummer, så kan du være sikker på at blive kontaktet af alle mulige sælgere, som gerne vil sælge dig lige netop deres løsning. Så derfor er det en god ide at være klædt på, så man kan tage en så informeret beslutning som muligt.

Det nødvendige

For at få en hjemmeside er det nødvendigt at købe et domæne – hvis du ikke allerede har et. Det kan typisk gøres hos en webhotel leverandør, der har en aftale med Punktum.dk, og det har de stort set alle. Et dansk domæne (.dk) kan i sidste ende kun købes hos punktum, der administrerer alle de danske domæner. Normalt bliver denne afgift faktureret af webhotel udbyderen, hvilke kan gøre det noget uigennemskueligt, men det er nu den måde punktum har valgt at administrere det på. Udgiften er ret begrænset, idet det koster i omegnene af 70,- per år som afgift. Hvis du køber din hjemmeside gennem et bureau, så vil de typisk købe domænenavnet, hvis du ikke allerede har et. Det skal typisk placeres på deres webhotel.

Det næste du har brug for er et webhotel. Der er mange at vælge imellem og det går vi ikke i detaljer med her, men uden webhotel går det ikke. Et webhotel er en server, der er forbundet med internettet og kan vise hjemmesider. Det er alt du behøver at vide. Et simpelt webhotel vil typisk koste mellem 400,- og 800,- DKK per år. Stort set alle webhotel udbydere kører kampagner, hvor det ser utrolig billigt ud. Gratis de første 6 måneder. Kun 12,-DKK per måned. Man skal altid kigge på hvad det koster efter rabat perioden er slut, og da ender vi typisk omkring den ovennævnte pris.

Hvorfor kører de disse billige ordninger? Fordi de ved, at hvis de først har dig i rusen, så er det bøvlet at slippe ud igen, medmindre du har den nødvendige tekniske viden. Det er ikke så kompliceret, men for den almindelige it-bruger kan det godt virke uoverskueligt at skulle skifte.

Der er pakkeløsninger derude, der lover guld og grønne skove – igen for stort set ingenting. Ihvertfald i begyndelsen. Med pakkeløsninger mener jeg løsninger, hvor du selv laver hele hjemmesiden på deres platform med smarte værktøjer (cms) og skabeloner. De helt store udbydere er Squarespace.com og Wix.com, men der er også andre. Her køber du ikke blot domæne og webhotel, men også et cms system med designværktøjer – det vender vi tilbage til.

Hvad er det der cms?

I de “gode” gamle dage lavede man hjemmesider direkte i det programmeringssprog, som hjemmesider laves i, nemlig html og css. I dag findes der et utal af systemer, der gør det meget nemmere for ikke programmører at lave hjemmesider, og som typisk ligger på selve webserveren, hvor din hjemmeside vises fra. Det kaldes et cms, hvilket står for “content management system”. Det er et system hvor du både kan designe og vedligeholde din hjemmeside uden at kunne skrive så meget som en linie html eller css.

Squarespace, wix og mange andre har deres eget indbyggede cms, så du selv kan lave en hjemmeside med drag and drop og det hele. Du kan også købe et one.com webhotel, hvor du også selv kan bygge din egen hjemmeside i deres cms. Det samme gælder også for nogle danske webhotel udbydere, eksempelvis Dandomain.dk, som kalder det et “hjemmesideprogram“. Her bør man nok skelne mellem udbydere som one.com/dandomain, der har et eget cms, men som egentlig er webhoteller, og så på den anden side Squarespace/Wix, hvor du primært køber en total løsning. Hos dem kan du ikke nøjes med at købe et webhotel og så installere wordpress (vi vender tilbage til wordpress). Du køber så at sige “hele pakken”.

Det lyder jo dejligt med alt på et sted. One stop shopping, som de kalder det i USA. Der er dog nogle minusser ved det også. Det første er naturligvis at du skal lære deres værktøj at kende. Uanset hvor let det lyder lige at lave en flot hjemmeside på ingen tid, så er det erfaringsmæssigt noget mere tidskrævende end man lige tror. Den tid man så har investeret i at lære lige præcis deres værktøj at kende, den går tabt hvis du ønsker at skifte leverandør.

Den anden er, at har du først investeret al den tid på at bygge din hjemmeside, så er det forfra, hvis du ønkser at skifte leverandør. Så skal du stort set bygge det hele op forfra, fordi de hver især bruger deres eget cms, og der er mig bekendt ikke gode flytte værktøjer mellem eksempelvis Squarespace og Wix.

Det kan være fristende at falde for en løsning, der i første omgang virker til at være gratis, eller stort set gratis. Men det er den ikke. Ofte kan man lave en helt gratis løsning uden eget domæne. Det er en rigtig dårlig ide. Og så starter taxameteret. Ofte er der en række begrænsninger, som koster ekstra penge for at få lukket op.

Når det er sagt, så er der jo en grund til at de er blevet så store, nemlig at mange mennesker føler det er en god løsning for dem. Nogle webdesignere udvikler ligefrem løsninger på deres platforme, som de så typisk har specialiseret sig i. Hvis du ønsker at afprøve denne verden og selv har lidt teknisk flair, så er der bestemt ikke noget i vejen for at gå den vej, hvis bare man har de her “fælder” i baghovedet. Google har også en sitebuilder, der i udgangspunktet er gratis, medmindre du ønsker at bruge dit eget domæne. Så er der vist en lille afgift på det.

Hvis du vil undgå de fælder, der kan lure ved at gå den vej, så vil det typisk være en wordpress løsning, som du skal gå efter. Den løsning du i dag får hos et webbureau eller hos en freelance webdesigner er typisk en wordpress baseret løsning, altså hvor det cms, som hjemmesiden bygges på, er wordpress.

Hvad er wordpress?

WordPress er verdens mest udbredte “content managment system”, altså et system til at skabe og administrere hjemmesider i. Det er et såkaldt “open source” system, dvs. at det er gratis. WordPress er i sig selv et komplet system til at lave hjemmesider i, og det er godt. Men der findes også en hel underskov af såkaldte “plugins” (tilføjelser) og “themes” (designskabeloner) til wordpress. Alle disse plugins udvider wordpress funktionalitet enormt. Der er næsten et plugin til ethvert tænkeligt behov. Da har løsninger som Squarespace og Wix deres begrænsninger.

Rigtig mange af disse tilføjelser er gratis eller har typisk en gratis enkel version og en betalingsversion, der kan lidt mere. Til mange formål er den gratis version perfekt, men skal man lave lidt mere avanceret funktionalitet, så kan man overveje et betalings plugin. Til en visitkort hjemmeside er det dog sjældent tilfældet.

En undtagelse fra “som regel gratis” er det vi kalder en pagebuilder. WordPress er ikke særlig genial til design delen, hvorfor stort set alle webudviklere i dag bruger en såkaldt pagebuilder, som sammen med wordpress gør det til at fantastisk designværktøj.

En af de gode pagebuildere, som Divi eller Elementor koster penge, men hvis du får din hjemmeside lavet af et webbureau eller en freelance designer, så bør der følge en licens med til dette styk vigtige software.

Fra Webhotel, WordPress til hjemmeside

I det følgende tager jeg udgangspunkt i, at du har besluttet dig til at få en WordPress hjemmeside på en eller anden måde. Jeg laver ikke selv Squarespace løsninger, og der findes kun få designere, der tilbyder løsninger i sådan et setup. Disse løsninger er “do it yourself” løsninger, som helt klar har deres berettigelse og fordele, men de kræver også at du er parat til at bruge meget af din tid på at sætte dig ind i disse løsninger, hvis du ikke ønsker at betale en for at gøre det – og så er WordPress på mange måder nemmere at gå til og mere fleksibelt.

Mit forslag er helt klart at bygge eller få bygget en hjemmeside i WordPress, og så bruge din kostbare tid på at lære det system at kende. Det er ikke uden udfordringer, men fordelen er at uanset hvilken leverandør du vælger til hhv. webhotel og webdesigner, så er platformen den samme. Og du kan tage en backup af din hjemmeside, købe et nyt webhotel og så installere din hjemmeside der – med lidt teknisk snilde eller ekstern hjælp.

At ændre design elementer i wordpress eller den pagebuilder, som du/webbureauet har valgt kan godt være en udfordring, hvis man ikke erfaring med webdesign. Også selvom de har gode grafiske brugerflader med drag og drop osv. Min erfaring er at brugere ofte farer vild i eksempelvis afstande mellem elementer. Der er typisk mindst 10 steder man kan indstiller marginer og padding i, og uden erfaring i fejlsøgning kan det ofte blive lidt op ad bakke.

Men at ændre tekster er derimod ofte nemt. De eksisterende tekstbokse du har er nemme at ændre i, og med lidt instruktion kan du også tilføje nye. Men hvis du løbende ønsker at lave indhold, så er det nok en blog du skal have – udover din mere statiske del af hjemmesiden.

Hvis du har en blog, og den er sat op på en smart måde, så kan du meget fleksibelt skabe nyt indhold i wordpress egen editor (Gutenberg). Den er ret nemt at lære at kende, hvis den kun skal bruges til at lave tekster/billeder i til forud indstillede skabeloner. Noget anderledes end Word eller andre tekstprogrammer, men alligevel ret intuitivt. Og der er masser af gode youtube tutorials til den også.

Men i princippet er der ingen grænser for hvad du selv kan redigere i WordPress. Når først designet er sat op og det hele, så kan du ændre hvad som helst, men min erfaring er at kunder ofte har brug for hjælp, hvis det er ændringer der griber bare en lille smule ind i designet, hvorimod simple ændringer i brødtekst er enkle. Skal man skabe nye sider og menupunkter og lignende, så kræver det noget arbejde at sætte sig ind i WordPress, og det vil typisk være ud over leverancen hos de fleste. Men der er masser af tutorials derude, hvis man er “gør det selv” typen.

Og så igang

Men hvordan kommer du derhen? Der er grundlæggende 3 måder:

  • Gør det selv fra bunden
  • Køb en løsning via webbureau
  • Freelance webdesigner

Den første løsning er lige ud af landevejen. Køb dig selv et webhotel hos en af udbyderne af den slags (og et domæne). De har som oftest en wordpress “one-click-installer”, og så er det bare derudaf med youtube tutorials osv. Den helt store udfordring er at finde en god pagebuilder og så lære den at kende, da wordpress egen Gutenberg editor er noget tung at arbejde med. Og som sagt koster de ofte penge.

Men der er masser af fine skabeloner til hjemmesider derude – både til Gutenberg og til de andre pagebuildere. Det kan dog være forvirrende og ofte ender man også ud med et dårligt produkt, medmindre man bruger ekstremt meget tid. Så er det måske bedre at bruge en af de ovennævnte services og bruge en hjemmesidebygger hos one.com eller squarespace eller lignende. Ulemperne har jeg været inde på.

De to næste løsninger har også deres udfordringer. Hvis vi starter i den helt ekstreme ende: Du får tilbudt en fuld og færdig hjemmeside, du skal blot tegne et abonnement og skrive under på en (ofte svært gennemskuelig) kontrakt. Den koster næsten ingenting, du skal blot betale 4-500,- DKK om måneden eller noget lignende. Ofte hælder de din tekst ind i en standart skabelon og vupti – der er en hjemmeside. Skulle du nogensinde ønske at ændre noget, så koster det ved kasse 1, og det er svært at komme ud af aftalen.

Sådanne aftaler er ofte uigennemskuelige, og selv om det lyder nemt og tillokkende til at begynde med, så kan det nemt ende som et mareridt. Så det vil jeg klart fraråde.

Der er mange gode og seriøse webbureauer derude, med dygtige designere ansat. Deres mindste produkt, en såkaldt visitkorthjemmeside, koster typisk mellem 7.000-10.000 DKK. Hvis det ellers er et seriøst firma, hvilket de fleste er (tjek referencer!), så får du en smuk og teknisk veludført hjemmeside. Du skal være forberedt på, at der inden for dette budget er meget begrænset tid til interaktion med kunden. En webdesigner koster typisk omkring 800,- DKK per time, så det er nemt at regne ud, at en gennemsnitlig hjemmeside ikke må tage mere end en dags tid at lave – alt inklusive. De har typisk gode værktøjer og skabeloner til at de hurtigt kan rulle det grundlæggende ud og alligevel bygge en individuelt designet hjemmeside oven på dette.

Hvis du ved præcis hvad du vil have, så er det en klar fordel. Du skal sikre dig, at det er dig der ejer hjemmesiden efter afslutning af projektet. Og så skal du sikre dig hvad driftsudgiften er efterfølgende. Webbureauer har typisk deres egne webhoteller og ønsker ikke at bruge andre løsninger. Det er meget logisk. De har ikke tid til at sætte sig ind i alle de forskellige webhotellers interface, huske tusinder af logins og detaljer. Derfor kræver de typisk at hjemmesiden “bor” på deres webhotel – alt andet bliver for bøvlet. Men derfor er det også ekstra vigtigt at sikre, at de ikke overfakturerer webhotel løsningen. Hvad er så for dyrt? Det er svært at sige, men der er udmærkede webhoteller derude, som koster 40,- per måned. Men skal du give flere hundrede kroner per måned, så er det måske for dyrt – det afhænger meget af hvad der så er med i pakken.

Webbureauerne har også typisk en klippekort ordning, hvis du efterfølgende har brug for support. Det siger sig selv, at med den pris er der ikke meget tid til at undervise dig i at redigere og lægge nyt indhold ind, og går det galt så tæller support klokken. Det er ikke ualmindeligt at et “ti-turs” kort koster i omegnen af 7.000,-

En såkaldt visitkort hjemmeside er typisk en ret statisk løsning, som ikke kræver ret meget vedligehold. Men selvom om man sætter det hele på auto-update, så kan der komme situationer, hvor det hele crasher. Du skal sikre at en genetablering af hjemmesiden er indeholdt i driftsprisen. Og naturligvis at der bliver taget regelmæssig backup af din hjemmeside. Ikke mindst når du driver en blog, hvor der hele tiden tilføjes nyt indhold.

Det er også en god ide at sikre hvordan man i givet fald kommer ud af aftalen. Er der en opsigelsesfrist? Kan du få udleveret en kopi/backup af din løsning i så fald? I hvilket format? Det er også godt at sikre sig hvad du selv har adgang til at gøre. Du bør have adgang til WordPress som admin bruger, så du i givet fald selv kan lave en backup af din løsning. Det kan være praktisk både at have en begrænset adgang, hvor du ikke kan “pille” ved de farlige ting, og så en administrator adgang. Det sidste i tilfælde af du ønsker at tage en backup af din løsning og flytte til et andet sted.

Selvom det i princippet er nemt at flytte en wordpress løsning fra et webhotel til et andet, så er det ikke nødvendigvis uden udfordringer. Et nyt webbureau vil typisk ikke bygge videre på/ vedligholde en løsning lavet af andre. Der kan være mange opsætningsmæssige ting, der ikke passer ind i deres setup. Og så er der måske lavet i en anden pagebuilder, og der er brugt plugins, som det nye webbureau ikke bruger. Det vil typisk være alt for omkostningstungt at gå igang med – så er det lettere at bygge en ny hjemmeside.

Man kan måske sige, at hvis du har en lille enmands virksomhed, og kun har brug for en statisk hjemmeside, så er et webbureau nok en lidt dyr løsning, da de typisk er gearet til at tage sig af teknisk mere komplicerede løsninger.

Der er også hvad jeg kalder “high-end” designere derude, der i princippet bare laver en visitkort hjemmeside – måske med lidt designmæssigt “spræl” i, til en noget højere pris. Det er typisk fordi de har specielle kompetencer omkring design. Så er det ikke ualmindeligt at betale 20-30.000,- for en visitkorthjemmeside. Men når du er nået hertil i denne artikel, så tænker jeg ikke at du er i målgruppen.

Freelance webdesignere

Der er mange freelance webdesignere derude, altså typisk enkelmands virksomheder. Her er prisniveauet meget spredt. Som sagt er der designere i den prismæssigt høje ende, som laver flotte hjemmesider med dyre fotografer og hele udtrækket. De bruger rigtig lang tid på en hjemmeside, og man bliver i den grad holdt i hånden.

I den modsatte end er der folk, der sprøjter hjemmesider ud ved at forsøge at automatisere processen så meget som muligt. Jeg har set eksempler på folk der mere eller mindre bare smider en wordpress installation sammen med en design skabelon og så siger til kunden: Resten er op til dig. Ikke en løsning jeg kan anbefale, for så kan du ligeså godt lave det hele fra bunden selv, og så samtidig blive din egen ekspert i wordpress.

Det helt store felt af freelancere er dygtige folk, der afleverer en vel designede hjemmeside, guider dig til at bruge og redigere den i et vist omfang og sørger for at fejlrette indtil den er fuldt færdige. De sørger også for at der teknisk er et godt SEO setup. SEO betyder søgemaskine optimering. Det er vigtigt at ligge højt på Google. Det er et speciale i sig selv, men hjemmesiden skal i det mindste være teknisk sat rigtig op, og du bør blive involveret i sådan noget som opsætning af nøgleord, samt få lidt guidning omkring det. Tjek evt. min SEO Miniguide her.

Så hvis budgettet er i den lave ende og du ikke selv er så meget ud i det tekniske, så er en freelance webdesigner med gode referencer et rigtig godt bud på, hvad der passer til dit behov. De fleste freelancere kan også lave lidt mere avanceret funktionalitet, såsom mailinglister (mailchimp), blogs, mindre marketing opgaver eller webshops. Man kan måske lidt forenklet sige: Jo mere avanceret teknisk, jo mere peger det på et webbureau (og en stor pengepung), jo mere enkelt og statisk (bortset fra blog), jo mere peger det på en freelancer, der ofte kan lave tingene til lavere priser og/eller holde dig noget mere i hånden i din rejse udi at blive din egen “webmaster”.

Marketing, SEO og andet integrationer

Marketing er en hel historie for sig selv og de fleste webbureauer har dygtige (og ofte dyre) folk til den slags. Mange specialiserer sig tidligt i deres uddannelse i den retning, da det er et stort og kompliceret område med annoncering på SoMe og Google Ads og hvad har vi. Nogen freelancere har også specialiseret sig i forskellige aspekter af markedsføring, men det er ofte en separat aftale i forhold til at få en hjemmeside. Men som udgangspunkt bør din hjemmeside være teknisk veludført i henhold til Google’s standarder (SEO) og i forhold til at blive vist korrekt på SoMe medier. Det være en del af prisen på en hjemmeside – også en enkel visitkort hjemmeside.

Integrationer er også en helt anden historie – ihvertfald delvist. Er du eksempelvis behandler, psykolog, terapeut eller lignende, så vil det ofte være ønskeligt at kunder kan bestille tid og evt. betale forud for en behandling. At lave det i en wordpress løsning er noget mere avanceret, men heldigvis findes der adskillige firmaer derude, der har specialiseret sig i netop det. Eksempler i Danmark er Terapeut Booking og Easyme. De tilbyder ofte en hel vifte af funktionalitet, integrationer til alle mulige platforme, øknomisystemer, mail-marketing og meget mere.

De har typisk også et meget simpelt web-interface, som din webdesigner kan integrere i sit design. lave en booking knap eksempelvis. “Book tid nu”. Du bliver så automatisk ført over i deres system og din konto der, hvor det så er muligt at booke aftaler, betale for ydelser meget andet godt. Efter afslutning bliver du så ført tilbage til din hjemmeside, så det hele virker sømløst. Det bør ikke koste ekstra, at din webdesigner integrerer dette, medmindre det kræver speciel kodning, og det er sjældent tilfældet med den slags systemer. Men spørg for en sikkerheds skyld. Nogen integrationer er simple og nogen er ekstremt komplekse – the sky is the limit, som man siger.

Der findes en masse plugins til wordpress, hvor du/din webdesigner selv kan udvikle et booking modul eller andet, men det er oftest for dyrt i det lange løb – og sårbart. Men services som Easyme, Terapeut booking og andre koster naturligvis penge. Det ligger helt uden for denne artikel at rådgive om hvilke services man skal vælge. Men se dig for, hvem bruger kollegerne? og fungerer det? Referencer osv. Spørg evt. din kommende webdesigner eller webbureauet om erfaringer.

Webbutikker er også en historie for sig selv. Selve software er ikke det dyreste. WooCommerce, som er et meget udbredt plugin til wordpress koster gratis i udgangspunktet. Men at lave en god webshop er omfattende, ihvertfald hvis det er en større butik man har i sinde at åbne. Og integrationer til lagersystemer, økonomisystemer er også ofte komplekse, hvis de skal være velfungerende.

Generelt kan man sige om integrationer, at medmindre det er velafprøvede og meget udbredte systemer, så skal man gå forsigtigt til værks – det kan hurtigt blive dyrt og bøvlet. Jo mere “håndprogrammeret” noget er, jo dyrere er det også. Og jo dyrere er det at vedligeholde, og jo flere bindinger skaber det. Det er almen it-fornuft og erfaring, men igen det ligger sandsynligvis langt ud over det, som du har behov for, hvis du er nået så langt i denne artikel.

Kontakt mig gerne via kontaktformularen eller email, hvis der er spørgsmål, der brænder på. Naturligvis også gerne hvis du vil have mit bud på en hjemmeside løsning til dig. Mit speciale er vel designede visitkort hjemmesider og blogs med begrænset funktionalitet. Men er det mere avanceret, så spørg endelig. Jeg kan også hyres som konsulent, hvis du har brug for en til at kigge kritisk på de forskellige tilbud, hvis du skal igang med et mere omfattende hjemmeside projekt. Jeg har 25 års erfaring fra it-branchen og kan gennemskue det meste af det mumbo-jumbo man kan rende ind i. Du kan se mine priser her.

JSCDesign - blog - Forfatter Jørgen Schmidt

Forfatter

Jeg er indehaver af Jscdesign.dk og har arbejdet med it i 25 år. Jeg forsøger med disse blogindlæg at besvare de spørgsmål, som jeg ofte møder, når kunder vil have lavet en ny hjemmeside.

Seneste blogindlæg

Webhotel – hvad skal man overveje?

Webhotel – hvad skal man overveje?

Man kommer ikke uden om at skulle have et webhotel, hvis man ønsker en hjemmeside. Men så rejser der sig ofte mange spørgsmål. Dem forsøger jeg at besvare i denne artikel.

SEO-Søgemaskineoptimering

SEO-Søgemaskineoptimering

SEO står for ”Search Engine Optimization” eller på dansk søgemaskineoptimering. Alle vil gerne ligge øverst på Google, og helst uden at skulle betale Google for en annonce kampagne. Det har gennem tiden ført til rigtig mange forskellige forsøg på at manipulere Googles...

Hvad er en WordPress hjemmeside?

Hvad er en WordPress hjemmeside?

En hjemmeside kan laves på forskellige måder. Den meste almindelige måde i dag er at lave en hjemmeside i et såkaldt ”cms” system. Cms står for ”Content management system”. Det betyder egentlig bare at alt indholdet på din hjemmeside ligger i et system, der er særlig...

Kan man få en gratis hjemmeside?

Kan man få en gratis hjemmeside?

Det gælder med it som med så mange andre aspekter af livet at “there is no such thing as a free meal”. Når det er sagt, så er det faktisk muligt at få en næsten gratis hjemmeside på flere måder. Spørgsmålet er, om det er det værd? Det handler denne artikel om....

Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte mig enten per mail eller telefon.

Andre artikler om samme emne