SEO står for ”Search Engine Optimization” eller på dansk søgemaskineoptimering.
Alle vil gerne ligge øverst på Google, og helst uden at skulle betale Google for en annonce kampagne. Det har gennem tiden ført til rigtig mange forskellige forsøg på at manipulere Googles søgealgoritme. Det har de så løbende udviklet nye værktøjer til at undgå.
Google’s primære interesse er at vi bliver ved med at bruge det – der ligger pengene for dem. Og det opnår de bedst, hvis deres kunder synes, at de får det de søger efter. Det ”rigtige” indhold for dem. Det de har brug for lige nu.
Så derfor er det vigtigt, at du fortæller google hvad din side handler om, og det gør du gennem dit domænenavn, gennem dine tekster, gennem dine links (både interne og eksterne) og indirekte også via de sider, der linker til dig.
Der er en hel masse tekniske ting, der skal være på plads – men det sørger jeg for. Du skal primært fokusere på det indholdsmæssige.
Det bedste er at finde en balance mellem at skrive netop det, som du synes dine besøgende skal mødes af, og så det der fortæller Google hvilke kunder de gerne skulle lede til din hjemmeside.
Så rent tekstmæssig er der nogle ting du skal forholde dig til/skrive:
- Et godt domænenavn.
- Gode SEO titler til hver af dine sider
- Gode metabeskrivelser af dine sider
- Gode overskrifter og logisk hierarki
- Gode tekster med en klar struktur.
- En tydelig og nem navigerbar menustruktur.
- LINKS!
- Billeder
- Teknisk SEO
Før vi går igennem de enkelte punkter, så skal vi lige omkring nøgleord. Meget SEO handler om at få defineret de rigtige nøgleord. Nøgleord er det eller de begreber du typisk vil søge efter for at finde frem til en hjemmeside – helst din hjemmeside naturligvis. Hvad tilbyder du? Hvor tilbyder du det? Forklar det på den måde dine kunne finde på at søge på – ikke fine fagbegreber, som kun fagfolk bruger. Medmindre altså det er dem du sælger dine ydelser til.
Tænk på hvordan du selv søger på Google. Hvad skriver du, hvis du har brug for et eller andet bestemt? Søger du viden, produkter eller services?
Tænk på at der skal indgå geografi i dine tekster. Hvis folk søger efter eksempelvis ”Psykoterapeut Aarhus”, så er det vigtigt det står på fremtrædende steder i teksten.
Så sæt dig i dine fremtidige (eller nuværende) kunders sted. Hvad ville du søge på, hvis du var dem? Skriv alle tænkelige og utænkelige søgeords kombinationer ned. Så prøv at søge på dem. Hvad kommer der frem? Altså udover de første, hvor der står sponsored – de betaler jo for det. Så første resultat efter de sponsorerede annoncører. Hvad kendetegner de første par naturlige (altså ubetalte) opslag? Er det dine kolleger/konkurrenter? Eller er det noget helt andet. Hvis det første er tilfældet, så ligger du nok ikke helt skævt med dine søgeord. Er det sidste tilfældet, så overveje det søgeord en ekstra gang.
Hvis man skal gå rigtig grundig til værks, så skal man så ind og se hvor ofte der bliver søgt på de forskellige nøgleord, men det er en omfattende proces og måske noget man skal gå ind i på sigt. Der findes værktøjer til dette, men det er udover denne minimanual.
Når du nu har fået lave en liste over relevante nøgleord, så skal vi til at bruge dem.
Punkt 1:Et godt domænenavn
Det er altid godt hvis det man tilbyder fremgår af domænenavnet, men slet ikke afgørende. Er man snedker så er domænenavnet snedker.dk naturligvis genialt, men det er der jo også andre der har tænkt, så det er naturligvis taget. Findes der alternativer? Uden at det bliver for langt. Du skal også tænke på, at hvis du vil have en email adresse med dit domænenavn, så skal det være til at stave til.
Punkt 2: Gode SEO titler
Når din SEO skal sættes op på din hjemmeside, så foregår det med et plugin, der hedder YOAST. Det er et gratis modul – i hvert fald i grundudgaven, og den er god nok til en visitkort hjemmeside eller blog.
For hver side skal der angives en SEO titel. Det er så en titel, der bliver angivet i kildekoden til din hjemmeside (det som Google læser). Her skal du nu forsøge at finde en god SEO titel til hver hjemmeside, som gerne skal indeholde de nøgleord, som du har fundet frem tidligere. Jeg hjælper dig med at sætte det hele op, når vi er så langt fremme i processen.
Punkt 3: Gode Metabeskrivelser
Til hver af dine sider skal der laves en såkaldt metabeskrivelse. Igen bliver den af YOAST lagt ind i din kildekode på hjemmesiden. Du skal kun tænke på at få lavet en lille tekst for hver af dine sider (Forside plus undersider). Længden skal være et sted mellem 70 og 150 bogstaver inkl. mellemrum. Men skriv endelig løs, så redigerer vi det ned på den korrekte længde og prioriterer, når vi sætter det ind. Der gælder det samme som med SEO titler: De nøgleord, som du gerne vil findes på skal indgå. Det er din måde at fortælle Google hvad det er du tilbyder. Du vil sidenhen kunne se resultatet, når Google har indekseret din side. Eksempelvis sådan her:
Din SEO titel ender som overskrift på google søgningen. Din Metabeskrivelse kommer nedenunder.
Punkt 4: Gode overskrifter og underoverskrifter
På samme måde som ved SEO titler og metabeskrivelser er det vigtigt, at du tænker i nøgleord, når du laver overskrifter. Overskrifter struktureres i et hierarki: H1, H2, H3 osv. H1 er den øverste overskrift, og den skal der helst kun være en af på hver side, medmindre det er en meget lang tekst. Og så skal der være en god struktur, dvs. en tilpas fordeling mellem overskrifter og tekst. Der skal også være en logisk sammenhæng. Det dur ikke pludselig at have en H5 overskrift på hjemmesiden uden at de andre led i hierarkiet er repræsenteret. Brug overskrifterne til at strukturere din tekst, så du i princippet ville kunne lave en indholdsfortegnelse over hver side ved at trække overskrifterne ud i det korrekte hierarki.
Sørg for at dine nøgleord er strategisk placeret rundt omkring i dine overskrifter og underoverskrifter. Men samtidig må det ikke bliver for kunstigt – det skal virke naturligt for en interesseret person, der lander på din hjemmeside.
Punkt 5: Gode tekster med en klar struktur
Nu kommer vi så til teksterne. Vi har fortalt Google hvad det er du tilbyder via Meta data og via overskrifter. Teksterne skal også gerne afspejle hvad det er for en forretning du har og hvad du tilbyder dine kunder. Første afsnit på forsiden er klart det vigtigste, men i det hele taget må nøgleord gerne spredes nogenlunde ligeligt over siden. Det vigtigste er naturligvis, at du synes at det er gode tekster, som dine potentielle kunder ”klikker” med. Det er jo dit visitkort. Men husk at Google også skal kunne identificere hvad det er du tilbyder.
Punkt 6: En tydelig og nem navigerbar menustruktur
Lav gerne en opstilling i word eller et regneark. Hvilke menupunkter skal der være på min hjemmeside? Hvilke overordnede menupunkter skal have undermenupunkter?
Menupunkter kan repræsentere konkrete sider, det som i wordpress kaldes ”pages”. Men de kan også repræsentere steder på en side. Brugeren af din hjemmeside kan ikke se forskel. Et menupunkt kan eksempelvis lede dig ned til ”Find Vej”, som ligger nederst på den side, der hedder ”Praktisk”. Altså er der kun en side, som bl.a. indeholder ”Find Vej”, men for kunden er der to forskellige menupunkter: ”Praktisk” lander naturligvis øverst på siden ”Praktisk”. ”Find Vej” lander nede på siden ”Praktisk”, men først dernede hvor afsnittet ”Find Vej” er. Håber det giver mening.
Så hvis du kan overskue det, så må du gerne skelne mellem hvad der helst skal repræsentere en decideret side om et emne, og hvad der egentlig bare er et link til et sted på en side (et såkaldt ankerpunkt). Men det er ikke afgørende – det finder vi ud af sammen.
Punkt 7: LINKS!
Links er utrolig vigtige i forhold til SEO. Man skelner mellem interne links, eksterne links og såkaldte ”backlinks”. Google bruger links til at vurdere din hjemmeside ud fra flere aspekter. Eksempelvis er det vigtigt for Google, at man nemt kan finde rundt på din hjemmeside med relevante links – finde det indhold man har brug for. Dernæst vurderer de også det faglige landskab du opererer indenfor via det du linker til. Og sidst men ikke mindst, så vurderer de også seriøsiteten af din hjemmeside via de sider, der linker til dig. I sidste ende er der dog næppe nogen der har fuldstændig styr på Google algoritmen. Det skifter over tid – men gode links har altid været god latin.
Interne links er der hvor du linker til indhold på din egen side. Menustrukturer øverst på siden og eventuelt også i footeren (nederst på siden) er links. Men tænk gerne på links i indholdet også, så man nemt og ubesværet kan finde frem til det indhold, der interesserer en.
Eksterne links er links til andet relevant indhold. Link gerne til seriøse hjemmesider, som eventuelt kunne interessere den kunde, der er kommet ind på din hjemmeside. Sådanne links sætter vi altid op, så de ikke fører folk væk fra din hjemmeside, men sådan at det linkede indhold starter op på et nyt faneblad.
Backlinks er når andre linker til dit indhold. Dette er en af de vigtigste SEO parametre, men samtidig også en af de sværeste. Men gør dig gerne tanker om hvem du kunne få til at lave links til din hjemmeside. Jo mere seriøse sider det er, jo bedre er det. Også indhold fra visse sociale sider kan gavne, men i mindre omfang. Er der gode seriøse blogs, som du kan få til at linke? Samarbejdspartnere? Faglige organisationer? Registre? (CVR registeret?) Kan du selv lave kommentarer på blogs, hvor du på elegant vis kan få din hjemmeside nævnt? Skriver du artikler eller andet, så få endelig din hjemmeside med i bylinen.
Punkt 8: Billeder
Smukke billeder er enormt afgørende for en æstetisk tilfredsstillende hjemmeside. De skal være skarpe og velbelyste. Som udgangspunkt har de mindre betydning for SEO, men hvis du har tid og overskud, så må du gerne angive forslag til titel og såkaldt ”Alt” tag.
Alt står for alternativ, altså et alternativ, som vises hvis billedet af en eller anden grund ikke kan vises. Men hvad der er endnu vigtigere: Mennesker som af en eller anden grund ikke kan se dit billede, får vist Alt teksten i stedet – eller læst den op.
Google og andre søgemaskiner lægger stor vægt på at der først og fremmest er en Alt tag. Men når den nu er der kan man jo ligesågodt bruge den til at placere nøgleord.
Punkt 9: Teknisk SEO
Der er en lang række krav til den tekniske opsætning af din hjemmside, men det skal du ikke tænke over – det klarer jeg, når det er mig, der skal lave din hjemmeside.. Din hjemmeside bliver sat færdig op med en fornuftig SEO opsætning.
SEO er ikke en statisk ting, hvis man gå rigtig langt for at få søgetrafik fra Google, så er det en længere proces, som starter efter man har idriftsat sin hjemmeside, men det rækker ud over prisen på at etablere en hjemmeside.
Jeg er gerne behjælpelig med på timebetaling løbende at optimere din hjemmeside og følge hvordan det går. Jeg hjælper som udgangspunkt gerne med at få lavet en Google Search Console konto, men den løbende opfølgning er en dels en driftsopgave, dels en marketingopgave. Jeg giver gerne tilbud på en løbende opfølgning på din hjemmeside og optimering, og eller at opsætte en Google Ad’s kampagne op. Spørg efter pris ved at kontakte mig enten per mail eller per telefon