Kan man få en gratis hjemmeside?

Det gælder med it som med så mange andre aspekter af livet at “there is no such thing as a free meal”. Når det er sagt, så er det faktisk muligt at få en næsten gratis hjemmeside på flere måder. Spørgsmålet er, om det er det værd? Det handler denne artikel om.

Hjemmeside eller social medie profil?

En nem måde at blive synlig på nettet i dag, er via de sociale tjenester som Facebook, Instagram, LinkeIn og mange andre. Det er som regel gratis, men intet er gratis her i livet, så du giver dem til gengæld en masse data om dig. Ikke destomindre er SoMe (Social Media) en central del af marketing i dag. Dog er det bestemt heller ikke gratis at annoncere på Facebook eksempelvis.

Så en SoMe profil er uundværlig, men det kan ikke erstatte en hjemmeside, ligesom det modsatte er tilfælde. Så tilbage til om man kan få en gratis hjemmeside. En hjemmeside har en masse fordele, og det ene udelukker ikke det andet – tværtimod så er det en rigtig god kombi. De kan gensidigt befrugte hinanden.

Men med en hjemmeside får du en meget større frihed til at skabe din egen profil end på en SoMe platform. Der kan siges meget om forskelle og ligheder og fordele, men det er ikke ærindet her. Det gælder spørgsmålet: Kan man få en gratis hjemmeside?

Et domæne er rigtig godt at have

En hjemmeside baserer sig på at man har sit eget domæne, altså den hjemmeside adresse som din hovedside og undersider ligger under.

Der er mange fordele ved at have sit eget domæne. Når du har dit eget domæne kan du lave din egen email adresse. Lad os sige at du har købt domænet “Dintømrer.dk”, så kan du lave lige præcis den email adresse du ønsker. Eksempelvis “mig@dintømrer.dk” eller “info@dintømrer.dk” eller andre.

Du ejer ligesom et stykke land i det digitale landskab, og det er der mange fordele ved. Som udgangspunkt er det meget billigt at eje et stykke digitalt jord. Et .dk domæne koster eksempelvis omkring de 70,- per år, og så ejer du det, så længe du betaler din domæneafgift hvert år. Det er da en billig måde at skabe sin egen digitale identitet på.

Så det er billigt at komme i gang. Du kan købe et domæne mange steder, men fælles for alle .dk domæner er, at de administreres af www.punktum.dk. Derfor kan du fint købe det andre steder. Alle webhotel ejere sælger typisk også domæner.

Webhotel – skal man have sådan et?

Et domæne har du ikke meget glæde af, hvis det ikke ”bor” et sted derude i det digitale landskab. I princippet kan du selv sætte en server op derhjemme, koble den op til internettet og så hoste dit eget domæne, men det er teknisk meget kompliceret og bestemt ikke anbefalelsesværdigt.

Til gengæld kan man købe webhotel mange steder og i mange prisklasser. De billigste koster fra omkring 300,- per år og opefter. Mange af de store har begynder løsninger omkring knap 1.000,- per år. Lad dig ikke forvirre af ”webhotel til 0,-DKK” eller ”Webhotel til 12,-DKK per måned”. Det er ren staffage for at få dig lokket ind i deres fold. Nogen har enda tilbud hvor hele det første år kun koster 12,- DKK per måned, og det lyder jo godt vældig godt.

I princippet kan man så shoppe rundt engang om året og finde billigste webhotel. Men det kan jeg bestemt ikke anbefale. At flytte en hjemmeside er en overkommelig opgave, men den er alligevel så teknisk kompliceret at de fleste vil have behov for hjælp. Så der er en grund til at de lokker med billige priser i en begrænset periode. Det er smørelsen, der skal få den bitre pille (den permanente pris) til at glide ned. Så kig altid på prisen ”efter 3 måneder” eller hvad det nu er – det skal angives jf. dansk markedsføringslovgivning.

Såvidt så godt: Nu har vi jo allerede udgifter til domæne på 70,-DKK per år og så et webhotel til mellem en plovmand og en tusse – så det er jo ikke gratis, vel? Kan man ikke undgå begge dele og alligevel få sin egen hjemmeside? Jo da.

Hjemmeside uden eget webhotel og domæne

Der er tilbud derude som Squarespace, Wix og andre, hvor du ikke skal bekymre dig om webhotel. De har typisk en ”all-in-one” løsning, hvor du kan hoste dit domæne og selv skabe din egen hjemmeside. Man kan også få en løsning uden eget domæne, men så vil du typisk ligge under deres domæne. Eksempelvis ”mintømrer.webprovider.com” hvor webprovider.com så er den service du har købt. Det er meget uhensigsmæssigt i forhold til at blive fundet via Google. De allermest skrabede tilbud kan være gratis, men oftest vil det koste noget på sigt alligevel. Om ikke andet fordi du pludselig mangler nogle muligheder, og ja så klapper fælden – betal ved kasse 1, hvis du vil have den funktion.

Det kan selvfølgelig gå an, hvis du bare skal have et visitkort, og du selv sørger for at folk finder dig på nettet – du får nemlig ikke megen hjælp fra Google eller andre tjenester. Dem der søger efter dig skal vide at du findes. Det handler meget om SEO (søgemaskineoptimering) og det er en meget kompliceret – men nødvendig – historie, som du kan læse om andetsteds på denne side.

Du kan også have dit eget domæne på eksempelvis Squarespace. Men der er stadig ”downsides” ved denne løsning. De tilbyder ofte meget fine værktøjer til at du selv kan lave din egen hjemmeside. Grafiske værktøjer med ”drag and drop” funktionalitet. Og ikke mindst med hundredevis af skabeloner, så du lynhurtig kan få noget der ligner en million, og som du kan vis frem for vennerne.

Den største ulempe er nok den, at du har meget lidt kontrol over din egen SEO. De har værktøjer, der hjælper dig på vej med en fornuftig SEO opsætning, men skal du længere ud af den vej, så bliver det bøvlet. Og SEO er alpha og omega hvis du gerne vil findes på nettet. Hvis du vil arbejde mere seriøst med SEO (eller få nogen til det), så er det ikke en god platform at være på.

Det største minus ved den slags løsninger er dog bindingen. Selvom du i princippet er ”free to leave anytime”, så er det en sandhed med modifikationer. Du har investeret tid i at lære lige præcis deres værktøj at kende. Hvis du gerne vil flytte til et lignende firma, så skal du starte forfra med at lære et andet værktøj at kende. Du har forhåbentlig købt dit eget domæne, og det kan du jo tage med dig. Men mig bekendt findes der ikke konverteringsværktøjer til at flytte en hjemmeside fra eksempelvis Wix til Squarespace eller omvendt. Og hvis de findes derude, så er de sandsynligvis teknisk komplicerede at bruge, og det kan være vanskeligt at lave 1:1 konverteringer, i modsætning til i WordPress, som vi vender tilbage til.

Så hvis man skal sammenfatte ulemper ved den slags løsninger, så er de:

  • Ofte vil man på sigt rende ind i begrænsninger i forhold til det man gerne vil. Eller risikere at prisen bliver væsentlig højere, hvis kompleksiteten blir større.
  • Selvom man ofte kan starte billigt ud, så kan de faste omkostninger blive høje, hvis man får brug for funktionalitet udover det man startede ud med.
  • Man blir afhæng af platformen – nok i højere grad end med en løsning med eget webhotel og cms (det vender vi tilbage til.
  • SEO begrænsninger, som kan indbefatte manglender muligheder for at sætte ting op, der giver god SEO – eller eksempelvis muligheder for at optimere hastigheden – en ganske vigtig faktor for SEO
  • Du risikerer at løbe tør for funktionalitet. På et cms som WordPress (det vender vi tilbage til) er der tusinder af – ofte gratis – plugins, som gir dig muligheder for udvikling uden at skifte platform.
  • Begrænsede muligheder for at udvikle eksempelvis en webshop.
  • Kompliceret funktionalitet er også kompliceret at lave på den slags platforme. Risikoen er at hvis du blir nødt til at skifte platform, så skal du lære forfra med at lære de forskellige ting i et nyt interface. Hvis du dedikerer dig til at cms som WordPress (over 50% af alle hjemmesider er lavet i wordpress) så mister du ikke den viden, hvis du af en eller anden grund ønsker at skifte webhotel.

Der er også webhotel udbydere, der tilbyder samme service: Byg din egen hjemmeside i vores gratis værktøj. En fin mulighed, hvis du bare skal have en statisk visitkort hjemmeside og SEO ikke betyder alverden for dig. Hvis altså du satser på at folk finder dig på anden vis end via søgemaskiner. Mange af de samme ulemper som nævnt ovenfor gælder også her. For at komme igang kan det naturligvis være en (billig) strategi, men hvis dit site skal udvikles, som kommer du meget hurtig til at opleve at bukserne strammer. Google tilbyder selv en gratis løsning via sites.google.com. Her kan du ganske gratis oprette din hjemmeside, men hvis du skal have knyttet dit eget domænenavn til, så begynder det at koste ekstra.

Hjemmeside på webhotel med (gratis) cms?

Har du behov for en lidt mere professionel hjemmeside, så er ovennævnte løsning næppe vejen at gå. Det kan godt være en løsning på kort sigt – for at komme i gang og få en precens på internettet. Men det gør næppe at det pludselig vælter ind med kunder – det er såmænd svært nok med en professionel hjemmeside. Men som sagt, hvis du bare skal være derude og har andre måder at gelejde folk ind på din hjemmeside på, så er det fint. Det kan jo være du har ydernummer som psykolog og automatisk får henvist alle dine kunder fra det offentligt, og din hjemmeside er udelukkende for at kunne formidle information om services og praktiske ting til dine kunder – ja så er det bestemt en mulighed.

Hvad kræver en sådan løsning og hvad er det? Eget domæne og webhotel koster typisk mellem 500-1000,-DKK per år. Og så får du ovenikøbet mulighed for din helt egen unikke email adresse, som ingen har derude. Det virker altså mere professionelt end at have en gmail.

Men webhotel og domæne alene gør det jo ikke. Du skal have et CMS. Hvad er det så? I gamle dage så kodede man hjemmesider direkte i html, som er det sprog hjemmesider laves i, og lagde blot filerne på sit webhotel i rodfolderen – vupti, så havde man en hjemmeside.

I dag gøres dette typisk via et cms system (content management system), og de allerfleste i dag bruger wordpress, som du sikkert har hørt om. Det koster gratis (endelig noget der er gratis, pyha). Det er verdens mest udbredte cms og en fantastisk platform, som de fleste webhotel udbydere tilbyder som det der hedder ”one-click installer”. Vær opmærksom på det, når du køber webhotel. Der findes stadig løsninger derude, hvor det ikke indgår, og så bliver den billige løsning lidt for billig…

Det fantastiske ved WordPress er, at der findes tusinder af såkaldte ”plugins”, der udvider hvad wordpress kan. Mange gratis eller som minimum med en gratis version der i mange tilfælde er nok. Plugins gir mange muligheder, som du ofte vil komme til at savne, når din hjemmeside får vokseværk. Der er sågar et plugin, der kan lave en webbutik for dig (WooCommerce), som er et af de meste udbredte webbutik værktøjer derude.

Men der er også mange andre smarte værktøjer til eksempelvis at lave tilmelding til nyhedsbreve, lukkede områder med medlemmer, kontaktformularer osv. Der er svimlende mange muligheder.

Fordelen i forhold til eksempelvis at bygge dit websted med one.com’s værktøj eller på squarespace er, at når du har lært værktøjet at kende, så er det det samme uanset hvilket webhotel du bor på. Og der er gode værktøjer til at flytte din wordpress installation til et andet webhotel, selvom det naturligvis kan være en lille smule teknisk udfordrende at gøre.

Hvad så med hjemmeside design?

Hvis du nu har valgt at det skal være eget domæne, eget webhotel (som du kan skifte hvis det er) og et cms i form af wordpress, så mangler du jo stadig at designe din hjemmeside? Her kommer et nyt begreb: Pagebuilder.

WordPress er en fantastisk platform (der er andre, naturligvis), der kan stort set alt det du har brug for. Men design er det ikke fantastisk til. Der er en indbygget pagebuilder, der hedder ”Gutenberg”, som efterhånden er blevet ganske udmærket. Og så er der alle mulige færdiglavede design’s derude, som enten er gratis eller rimelig billige, som kan få dig i gang.

Det kan godt være uoverskueligt at skulle både sætte sig ind i wordpress, templates, Gutenberg og det hele i forhold til et ”bygselv” værktøj hos one.com, dandomain.dk eller andre. Men så må man hyre nogen til at gøre det for sig – og det er jo igen ikke gratis.

Det ser ofte meget tillokkende ud at skabe en hjemmeside ud fra en færdiglavet template, der indeholder det hele: Header (øverst til menustruktur) og footer (nederst med yderligere navigation og kontakt m.m.) og så et flot design. Det er bestemt også en mulighed, men det kan være meget tidskrævende at få den tilpasset med egne tekster og billeder. Men det er bestemt en udmærket mulighed for at komme i gang eller få inspiration til designs.

Hvad er så en pagebuilder og har jeg overhovedet brug for sådan en? Både ja og nej. Alle seriøse webbureauer bruger en såkaldt ”wysiwig” pagebuilder i dag. Wysiwig betyder ”What You See Is What You Get”. Altså et grafisk værktøj, hvor du kan skrue rundt direkte i designet medens du ser hvad resultatet er.

Mange bruger Elementor, Divi eller Beaverbuilder, der alle tre er betalingsløsninger. Elementor har vistnok en begrænset gratis udgave. Når man køber en hjemmeside løsning hos en professionel webudvikler, så følger der (eller bør i hvert fald) følge en licens med til et sådant værktøj. Hvis du selv vil i gang, så er det ud og afsøge hvad der findes og om det er til at finde ud af. Jeg bruger selv Divi som er en rigtig godt pagebuilder, som der er masser af dokumentation omkring derude, hvilket gør det nemt at finde løsninger, når man har et problem.

Fordelen ved at købe en webløsning med wordpress og en godt pagebuilder er, at det også for dig bliver forholdsvis enkelt at redigere din egen hjemmeside. Skal du kun redigere tekster, så er det enkelt at lære i de fleste pagebuildere.

En vigtig egenskab ved en pagebuilder er, om den er istand til at lave standarddesigns, som du kan bruge, hvis du skal lave nye sider hele tiden. Det gælder eksempelvis hvis du er blogger. Så lever du jo af at skabe nyt indhold hele tiden. I princippet skal du kun lære at bruge den indbyggede Gutenberg editor til at skabe indhold. Din webdesigner har så på forhånd skabt det overordnede design med hvordan dine blogindlæg kommer til at se ud, hvilket metaindhold der er på siden, hvordan indholdskategorier og lignende ser ud.

Kan man så få en gratis hjemmeside?

Helt gratis kan man næppe få noget der dur – så er det for godt til at være sandt. Men hvis man har mod på at lære sig selv en masse via youtube tutorials, bøger eller via venners hjælp, så kan man nå langt for mindre end en tusse om året, og faktisk få en professionelt udseende hjemmeside.

Det kan være fristende at bruge Squarespace, blogspace eller andre udbydere af lignende koncepter. Man skal blot være opmærksom på to ting: Det skal være baseret på ens eget domæne! Og man binder sig til masten så at sige. Har man først etableret et omfattende (og måske succesfuldt) websted, så kan det være endog meget svært at skifte leverandør.

Omvendt kan det også være meget uoverskueligt at sætte sig ind i hvordan får jeg nu et webhotel? Kan jeg få en wordpress installation op at køre? Hvilken pagebuilder skal jeg brug? Hvordan bruger jeg det hele? Det kan for mange være en stejl læringskurve, men det er muligt.

En anden mulighed er at benytte et professionelt webbureau, der lave det hele for en. Ofte vil man så være bundet til at bruge den hosting løsning de har (webhotel). Og vil man på sigt skifte leverandør, så kan det også være en udfordring. De fleste webbureauer er ikke meget for at bygge videre på ens eksisterende løsning, men kan evt. tilbyde hjælp til at migrere den, hvis den er værd at migrere. En sådan hjemmeside løsning vil typisk koste 8-10.000,- DKK at få etableret og så vil der være de løbende omkostninger til hosting m.m. Desuden kan man typisk købe klippekort til support og ændringer, der typisk koster omkring 800,- per time. Det varierer naturligvis meget.

Der findes også en underskov af mindre freelance webdesigner – som eksempelvis mig www.jscdesign.dk eller andre. Nogen tilbyder at etablere ”do it yourself” løsninger helt ned til et par tusinder kroner. Andre tilbyder ”highend designs” til 20.000,- eller mere for en komplet hjemmeside. Jeg tager typisk 4.500,- for det man kalder en almindelig visitkort hjemmeside, men designet fra bunden og opsat med en fornuftig SEO opsætning. Hvad dælen er SEO?

Hvad er SEO, og hvorfor er det så vigtig?

SEO står for ”Søgemaskineoptimering”. Hvis man i dag lægger en hjemmeside på internettet, så er der gode chancer for at den aldrig bliver opdaget af nogen. Den kan ligger der i årevis uden at nogen kommer forbi. Jo hackere og webcrawlere kommer jo altid forbi – men dem kan man jo ikke sælge noget til.

Så der er to muligheder (ud over at få vennerne til at dele på FB…) for at få udbredt kendskab til ens hjemmeside til mennesker, der ikke på anden vis ved at den eksisterer: God SEO og så at betale vi annoncering. Det ene udelukker bestemt ikke det andet – begge ting er vigtige.

Hvis man ikke vil have penge op af lommen til annoncering, så er SEO ekstremt vigtig og naturligvis vanskeligt. Man kalder det ”organisk trafik”, hvis det lykkes at komme på forsiden af eksempelvis google i et relevant søgeresultat, og hvis det så bevirker at folk så besøger ens hjemmeside derfra. Og det er en videnskab at opnå. Men der er også rigtig mange ting man selv kan gøre, som er ligeud af landevejen.

Det siger sig selv at det er vigtigt at sikre sig at det webbureau eller den freelance designer man nu har besluttet sig for at bruge, afleverer et produkt, hvor som minimum den tekniske SEO er i orden. Teknisk SEO er en hel masse krav som Google stiller til en hjemmeside for at de kan indeksere den ordentlig. At indeksere betyder at Google optager den i sin database og at den dermed bliver søgbar.

Om det så lykkes vil kun tiden vise – og relevante værktøjer. Igen kan man selv gøre en del, men det kan nemt blive lidt langhåret. Der er en lang række gratis værktøjer, hvor man kan følge den succes ens hjemmeside har. Det mest oplagte er Google Search Console. Sørg for at din webudvikler får lavet en sådan konto til dig, så du kan følge udviklingen over tid. Er der nogen der besøger dit site? Hvis de finder dig, hvilke søgeord bruger de så? Når du er med i et søgeresultat, hvor langt nede på listen er du så? Og andet godt.

Men SEO handler også rigtig meget om indhold, og det vil du så typisk selv være ansvarlig for – medmindre du hyrer en tekstforfatter, og det er jo næppe gratis.

Jeg har lavet en SEO minimanual, som du kan finde her. Uanset om du bruger mig eller ikke, så kan det være en godt ide læse den inden du begynder at skrive tekster til din hjemmeside. SEO er et kæmpe område, så den kradser kun i overfladen. Men den er en start og vil under alle omstændigheder sætte dig i stand til at optimere dit indhold bedre end uden den viden.

Der er masser af viden derude omkring SEO, som kan findes gratis. Men det er ofte vanskelig tilgængelig og bliver hurtig teknisk. Omvendt er SEO eksperter også dyre folk at hyre. Markedsføring er en vigtig del af ethvert webbureau – ikke mindst økonomisk.

Men som jeg plejer at sige: Indhold er konge, hvis ellers det tekniske er iorden. Og indhold kan du jo selv skabe. Det er dig der er fagpersonen. Så det er den gode (og gratis) nyhed. Lad os slutte med den.

Konklusion

Så er det muligt at få en gratis hjemmeside? Tjaeh – helt gratis bliver det næppe. På sigt er den billigste løsning at købe sit eget domæne, købe et fornuftigt webhotel og bruge nogle af de gratis pagebuildere der er derude. Det koster under 1000,- per år. Og så gå igang selv med tutorials omkring wordpresse, pagebuilder osv. Det kræver lidt teknisk viden, men ikke noget som en nogenlunde interesseret person med lidt talent kan finde ud af.

Men får man så en brugelig hjemmeside ud af det? Ja, med hensyn til at man så har et visitkort liggende derude i cyberspace, men nej hvis man gerne vil have en hjemmeside, der bliver fundet af kunder via Google uden det store markedsføringsbudget. Men i princippet kan man stå i samme situation efter at have brugt 10.000,- på en smuk hjemmeside fra et webbureau. Men så bør man ihvertfald være sikker på, at at den er SEO optimeret. Og hvis kunderne kommer af sig selv via andre kanaler end søgninger på søgemaskiner – ja så er det fint nok.

Vil man derimod ranke godt i de forskellige søgemaskiner, så er der ingen vej udenom at bruge penge på en webdesigner, der også har forstand på SEO, så den som udgangspunkt er optimeret så godt som muligt. Ikke mindst er det vigtigt at få rådgivning omkring at skrive tekster, der er SEO optimerede. Tjek evt. min SEO miniguide for hjælp til den del af processen.

Jeg tilbyder en komplet hjemmeside for 4.500,-, og ind i mellem laver jeg kampagner, så det bliver endnu billigere. Mit tilbud svarer til det, som du typisk får ved et professionelt webbureau, og som typisk kaldes en “visitkorthjemmeside med 5-10 undersider”. En visitkort hjemmeside er en hjemmesider, der er strippet for mere avanceret funktionalitet, men gerne med eksempelvis en kontaktformular. Jo mere interaktion med brugerne, jo mere avanceret bliver hjemmesiden. Men som sagt tilbyder de fleste webbureauer en visitkorthjemmeside. Vær opmærksom på, at hvis du ser meget billige tilbud, så er de ofte baseret på, at du selv skal bygge hjemmesiden op – de laver kun rammerne med en skabelon. Det kan ende med at bliver bøvlet og dyrt, når du skal have hjælp.

Mit tilbud er “all-inclusive” bortset fra naturligvis tekster og billeder, som jeg dog også gerne hjælper til med i begrænset omfang. Se aktuelle tilbud her.

JSCDesign - blog - Forfatter Jørgen Schmidt

Forfatter

Jeg er indehaver af Jscdesign.dk og har arbejdet med it i 25 år. Jeg forsøger med disse blogindlæg at besvare de spørgsmål, som jeg ofte møder, når kunder vil have lavet en ny hjemmeside.

Seneste blogindlæg

Ny hjemmeside? Faldgruber og gode råd

Ny hjemmeside? Faldgruber og gode råd

Står du i den situation at skulle have en nye hjemmeside, så kan det virke forvirrende med alle de forskellige muligheder. Hvis du lige har fået et CVR nummer, så kan du være sikker på at blive kontaktet af alle mulige sælgere, som gerne vil sælge dig lige netop deres...

Webhotel – hvad skal man overveje?

Webhotel – hvad skal man overveje?

Man kommer ikke uden om at skulle have et webhotel, hvis man ønsker en hjemmeside. Men så rejser der sig ofte mange spørgsmål. Dem forsøger jeg at besvare i denne artikel.

SEO-Søgemaskineoptimering

SEO-Søgemaskineoptimering

SEO står for ”Search Engine Optimization” eller på dansk søgemaskineoptimering. Alle vil gerne ligge øverst på Google, og helst uden at skulle betale Google for en annonce kampagne. Det har gennem tiden ført til rigtig mange forskellige forsøg på at manipulere Googles...

Hvad er en WordPress hjemmeside?

Hvad er en WordPress hjemmeside?

En hjemmeside kan laves på forskellige måder. Den meste almindelige måde i dag er at lave en hjemmeside i et såkaldt ”cms” system. Cms står for ”Content management system”. Det betyder egentlig bare at alt indholdet på din hjemmeside ligger i et system, der er særlig...

Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte mig enten per mail eller telefon.

Andre artikler om samme emne